مهارت های زندگی توانایی هایی هستند كه به ما كمك می كنند با موقعیت های زندگی – بخصوص موقعیت های پر خطر – به طور صحیح برخورد كنیم . وقتی این مهارت ها را كسب كردیم می توانیم در ایجاد ارتباط با دیگران سازگارانه عمل كنیم و بدون توسل به اعمالی كه به خودمان یا دیگران صدمه می زند مشكلات را حل كنیم. .همه ما در زندگی با موقعیت هایی روبرو می شویم كه اگر به درستی عمل نكنیم سلامت روانی خودمان و دیگران به خطر می افتد. این موقعیت ها مختلف هستند . مثلاً چگونه با دوستان و اطرافیان خود ارتباط برقرار كنیم ؟ چگونه مسئولیت های جدید را بپذیریم ؟ چگونه تصمیم بگیریم؟ چگونه مشكلاتمان را حل كنیم؟ چگونه با ترس ، اضطراب ، ناكامی ، افسردگی و فشارهای روانی مقابله كنیم؟مهارت های زندگی شامل ده توانایی كلی به شرح زیر است . برای زندگی بهتر لازم است این مهارت ها را تمرین كنیم تا كمتر دچار آسیب های روانی و اجتماعی شویم.
کد کارگاه | عنوان کارگاه | تعداد جلسات | مدرس دوره | تاریخ شروع | تاریخ پایان | زمان دوره |
1 | کارگاه مهارت های ارتباطی و آسیب های ارتباطی | 1 | دکتر عسگری | 7 اردیبهشت | 7 اردیبهشت | 10 الی 13 |
2 | کارگاه مهارت های ارتباطی- باج گیری عاطفی | 1 | خانم زهرا صادقیان
آقای کیومرث دهقان |
14 اردیبهشت |
28 اردیبهشت | 14 الی 18 |
3 | کارگاه مشاوره پیش از ازدواج |
1 | دکتر پورفرخ | 21 | 21 | 8 الی 17 |
4 | کارگاه مهارت های ارتباطی- باج گیری عاطفی | 1 | خانم زهرا صادقیان
آقای کیومرث دهقان |
3 آذر ماه | 3 آذر ماه | 11 الی 17 |
5 | 1363 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
شنیه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 |
خودآگاهی ، توانایی شناخت و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قدرت ، خواسته ها ، ترس و انزجار است. رشد خودآگاهی به فرد کمک می کند تا دریابد تحت استرس قرار دارد یا نه و این معمولا پیش شرط ضروری روابط اجتماعی و روابط بین فردی مؤثر و همدلانه است.
پيش آزمون ،بارش فكري،تشكيل گروهها ،تعيين فعاليتهاي فردي و گروهي ،تكميل برگه هاي فعاليت ، بحث و تبادل نظر و جمع بندي و پس آزمون
6 جلسه
ندارد
همدلي يعني اينكه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني كه در آن شرايط قرار ندارد درك كند . همدلي به فرد كمك مي كند تا بتواند انسانهاي ديگر را حتي وقتي با آنها تفاوت دارد بپذيرد و به آنها احترام بگذارد. همدلي روابط اجتماعي را بهبود مي بخشد و به ايجاد رفتارهاي حمايت كننده و پذيرنده، نسبت به انسانهاي ديگر منجر مي شود.
پيش آزمون ،بارش فكري،تشكيل گروهها ،تعيين فعاليتهاي فردي و گروهي ،تكميل برگه هاي فعاليت ، بحث و تبادل نظر و جمع بندي و پس آزمون
4 جلسه
مهارت خودآگاهي
این توانایی به فرد کمک می کند تا بتواند کلامی و غیر کلامی و مناسب بافرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواندنظرها ، عقاید ، خواسته ها ، نیازها و هیجان های خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران ، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است.
پيش آزمون ،بارش فكري،تشكيل گروهها ،تعيين فعاليتهاي فردي و گروهي ،تكميل برگه هاي فعاليت ، بحث و تبادل نظر و جمع بندي و پس آزمون
7 جلسه
مهارت خودآگاهی و همدلی
این توانایی به ایجاد روابط بین فردی مثبت و مؤثر فرد با انسانهای دیگر کمک می کند. یکی از این موارد ، توانایی ایجاد روابط دوستانه است.که در سلامت روانی و اجتماعی ، روابط گرم خانوادگی ، به عنوان یک منبع مهم روابط اجتماعی ناسالم نقش بسیار مهمی دارد.
پيش آزمون ،بارش فكری، تشكيل گروهها،تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی و پس آزمون
7 جلسه
مهارت های خودآگاهی و همدلی و ارتباط موثر
این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری تصميم گيري نماید . اگر افراد بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصميم گيري كنند ،جوانب مختلف انتخاب را بررسي و پيامد هر انتخاب را ارزيابي كنند ، مسلما در سطوح بالاتري از بهداشت رواني قرار خواهند گرفت.
پيش آزمون ،بارش فكري،تشكيل گروهها ،تعيين فعاليتهاي فردي و گروهي ،تكميل برگه هاي فعاليت ، بحث و تبادل نظر و جمع بندي و پس آزمون
4 جلسه
مهارت خودآگاهی
این توانایی فرد را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری مسائل زندگی را حل نماید. مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود.
پيش آزمون، بارش فكری، تشكيل گروهها ،تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی، پس آزمون
4 جلسه
مهارت های خودآگاهی و ارتباط موثر
این نوع تفکر هم به مسأله و هم به تصمیم گیری های مناسب کمک می کند . با استفاده از این نوع تفکر ، راه حلهای مختلف مسأله و پیامدهای هر یک از آنها بررسی می شوند . این مهارت ، فرد را قادر می سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود را دریابد و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم گیری خاصی مطرح نیست ، با سازگاری و انعطاف بیشتر به زندگی روزمره بپردازد.
پيش آزمون، بارش فكری، تشكيل گروهها، تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی و پس آزمون
4 جلسه
مهارت های خودآگاهی و حل مساله
تفکر انتقادی ، توانایی تحلیل اطلاعات و تجارب است . آموزش این مهارت ها ،افراد را قادر می سازد تا در برخورد با ارزش ها ، فشار گروه و رسانه های گروهی مقاومت کنند و از آسیب های ناشی از آن در امان بمانند. با استفاده از این مهارت به بررسی و تجزیه و تحلیل افكار خود و دیگران می پردازیم و به فهم و درك روشن تر دست می یابیم . این توانایی كمك می كند تا اطلاعات و تجاربی را كه به ما می رسد تجزیه و تحلیل كرده و در مقابل ارزش ها و فشارهایی كه به ما تحمیل می شود مقاومت كنیم و بدانیم كه رفتار دیگران همیشه درست نیست.
پيش آزمون، بارش فكری، تشكيل گروهها، تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی و پس آزمون
4 جلسه
مهارت های خودآگاهی و حل مساله و ارتباط موثر
اين توانايي فرد را قادر مي سازد تا هيجانات را در خود و ديگران تشخيص دهد، نحوه تاثير هيجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واكنش مناسبی به هيجان های مختلف نشان دهد. اگر با حالات هيجاني ، مثل غم و خشم و يا اضطراب درست بر خورد نشود اين هيجان تاثير منفي اي بر سلامت جسمي و رواني خواهد گذاشت و براي سلامت ، پيامدهاي منفي به دنبال خواهد داشت.
پيش آزمون، بارش فكری، تشكيل گروهها، تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی،پس آزمون
8 جلسه
مهارت های خودآگاهی و حل مساله و ارتباط موثر
اين توانايی شامل شناخت استرسهای مختلف زندگي و تاثير آنها بر فرد است. شناسايی منابع استرس و نحوه تاثير آن بر انسان، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گيری های خود فشار و استرس را كاهش دهد.
پيش آزمون، بارش فكری، تشكيل گروهها، تعيين فعاليتهای فردی و گروهی، تكميل برگه های فعاليت، بحث و تبادل نظر و جمع بندی،پس آزمون
8 جلسه
مهارت های خودآگاهی، حل مساله، ارتباط موثر و مقابله با هيجانات نا خوشايند
توضیحات این بخش بزودی ارائه خواهد شد.
جلسه
آیا عشق و علاقه ما آینده ای دارد ؟
آیا من و تو برای هم مناسب هستیم ؟
چگونه میتوانیم رابطه پایدار داشته باشیم ؟(برای زوج های جوان)
مرحله 1 – 3 مقدماتی
مرحله 4 – 7 متوسطه
مرحله 8 – 10 پیشرفته
4 جلسه دو ساعته جلسه
برای داشتن رابطه پایدار و رسیدن به دوره پیشرفته گذراندن هر یک از دوره های مقدماتی و متوسطه لازم می باشد .
– معرفی مدرس / اعضاًء
– تمرین توجه آگاهی ( پنج حس )
– معرفی کلیات بحث
– نمایش انیمیشن کوتاه و مفهوی مرتبط با موضوع
– نمایش اسلایدهای خودآگاهی، تعریف، اجزاء ، و …
– ویژگی های افراد خوآگاه
– شناخت پیامدهای منفی عدم خودآگاهی
– فعالیت های عملی در گروه ( role play )
– عنوان طرحواره ها ، شناخت طرحواره ها
– فعالیت عملی از طرحواره ها
– جمع بندی پایانی با صبحت و مشارکت اعضاء
همچنین در گارگاه مذکور از یکی از شیوه های مخرب و آسیب زا برخی رابطه ها با عنوان “باج گیری عاطفی” مطالبی بیان و بحث خواهد شد.
1 جلسه جلسه
آشنایی با روند و محتوای جلسات مشاوره و داشتن آمادگی مشاوره گروهی